Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metafora v díle Vladimíra Holana
DVOŘÁK, Martin
Předkládána disertační práce se soustředí na problematiku metafor a jejich používání v literárních textech. V rámci několika různých teorií metafor se práce pokouší nejprve zachytit substituční pojetí, konkrétně na bázi Aristotelových spisů Poetika a Rétorika, posléze přechází k hodnocení teorie interakční, vzešlé od filozofů Ivora Armstronga Richardse a především Maxe Blacka. Zvláštní hledisko bude věnováno konceptu kognitivního obsahu metafor. Metodologická část práce je završena zhodnocením pragmatických přístupů k jazyku a k metaforám, hlavní úlohu hrají stať Donalda Davidsona "What Metaphors Mean", teorie řečových aktů v pojetí Johna Searla a úvahy Richarda Rortyho o nahodilosti jazyka. Práci zakončují tři případové studie vycházející z teoretických postulátů vymezených v metodologické části. Případové studie se zaměřují na poezii českého básníka Vladimíra Holana. Mapují autorovu metaforiku obsaženou v jeho díle v rozmezí konce 20. let až konce 40. let minulého století, jedna ze studií se zaměřuje také na řečové iniciace vyvolané jeho lyrikou 30. let v soudobé literární kritice.
Lingvistika ve speciální pedagogice
Majerová, Radka ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) ; Nebeská, Iva (oponent)
Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.